Er is al enkele jaren een duidelijke trend waar te nemen waarin met name overheidsinstanties en organisaties in de zorg een SaaS tenzij beleid hebben. Ook bij bedrijven word de term Cloud First beleid vaak gebruikt. Maar wat is nu eigenlijk precies de stelling in dit beleid? De behoefte aan flexibiliteit, voorspelbaarheid en kostenbeheersing hebben ervoor gezorgd dat ‘cloud’ en ‘saas applicaties’ een vlucht hebben genomen. Daarentegen zien we dat menig organisatie er niet op vooruit is gegaan als het gaat om gebruikerstevredenheid en de grip op regie een beetje is verloren. Daarom willen we in dit blog weer eens teruggaan naar de basis om u opnieuw aan het denken te zetten wat u precies bedoelt met ‘SaaS tenzij’ en ‘Cloud-first’.

 

IT die ertoe doet

In veel gesprekken die we voeren lijken Cloud en Software as a Service doelen te zijn, waarbij we merken dat er onvoldoende antwoord komt op de vraag welke pijn deze thema’s moeten oplossen en welke doelen ze moeten dienen. Dit zien we ook terug in menig aanbesteding en uitvraag bij offerteaanvragen. Daarbij lijkt het middel cloudinfrastructuur en/of verSaaSing van het applicatielandschap een soort doel te zijn, waarbij het hogere doel niet concreet is uitgewerkt. In onze optiek moet geweldige IT bijdragen aan tevreden en productieve gebruikers, een wendbare organisatie, het versnellen van bedrijfsprocessen en het vereenvoudigen van samenwerking. Bij het ontwerpen, inrichten en uitrollen van een IT-omgeving zouden dergelijke doelen dan ook concreet moeten zijn uitgewerkt naar organisatiedoelen. En omdat dat vaak niet het geval is merken we dat de overstap naar SaaS wel wordt gerealiseerd, maar dat dit met veel pijn, moeite en kosten gaat gemoeid. En helaas zien we in veel gevallen dat dit beleid aan het einde van de rit leidt tot een lagere gebruikerstevredenheid en minder grip op ICT. En dat is zonde, want cloud en SaaS bieden wel degelijk geweldige kansen, maar deze moeten wel concreet worden uitgewerkt en op een goede manier in de organisatie worden verankerd.

 

Gebruikersadoptie

Een van de valkuilen van SaaS is dat we kiezen voor online software, maar vergeten de gebruiker mee te nemen in hoe hij/zij slimmer kan werken. Zo geven we gebruikers met 365 geweldige tooling, maar vergeet menig organisatie om de medewerkers te leren omgaan met de tools die hierin zitten. Zo krijgen we vaak de vraag hoe men met Teams kan werken, profijt kan halen uit online samenwerkingtools en of er best practises zijn voor het werken in Microsoft 365. Kortom: we richten ons bij veel applicaties op het feit dat we deze in een SaaS model willen afnemen, maar vergeten vaak om het functionele profijt te benoemen en te managen. En dat is zonde omdat SaaS applicaties niet alleen zorgen voor een flexibele afname, maar ook vaak zorgen voor veel nieuwe functionele kansen om gebruikers slimmer te laten werken.

 

Regie op IT

We hebben in de praktijk vaak gezien dat overheidsorganisaties, zorginstellingen en bedrijven hun grip op IT verliezen door de verbrokkelde afname van cloudapplicaties en cloudomgevingen. Ook (en misschien wel juist) in een cloudstrategie is er een goede regie nodig om ervoor te zorgen dat omgevingen, applicaties en tools goed samenwerken en een eenduidig bedrijfsdoel dienen. Uiteindelijk wil iedere organisatie de kwaliteit van producten en diensten maximaliseren tegen zo laag mogelijke kosten. Daarbij zijn we continu op zoek naar efficiëntie, verbeterde productiviteit en manieren om patiënten, gebruikers, klanten en afnemers een positieve ervaring te geven. En om de organisatie wendbaar te maken om snel in te kunnen spelen op veranderingen in de samenleving.

 

Stick to the plan

Onze ervaring is dan ook dat er een goed plan nodig is om ambities om te zetten in een succesvolle cloud-first en/of SaaS tenzij strategie. Een IT strategie leidt niet vanzelfsprekend tot de beoogde organisatiedoelen. Net als een betere formule 1 auto niet vanzelfsprekend leidt tot de winst is er ook in de IT het samenspel van mensen, technologie, processen, teamwork en mentaliteit beslissend om uiteindelijk de wedstrijd te winnen. Een helder plan zorgt ervoor dat het einddoel duidelijk is, de benodigde IT-middelen samenvallen en de mensen er dusdanig mee werken dat voordelen worden gerealiseerd. Wij helpen je graag met een IT Masterplan waarin we samen met jou de foto van de toekomst bepalen.