Isero

Isero

Isero doet méér

Hoe IT de basis legt voor een hogere klantwaarde en geoliede processen

Isero is een gespecialiseerde ijzerwarengroothandel en dienstverlener voor bouwprofessionals en technische diensten. Isero bestaat al sinds 1826 maar heet pas sinds 2011 – na een fusie van Gerritse Ijzerwaren, Breur en Van Der Winkel – Isero ijzerwarengroep. In 2019 werd dit officieel Isero. De vestigingen van Isero met de zwart/wit/gele logo’s sieren steeds op meer plekken het straatbeeld. Mede door select gekozen overnames heeft Isero inmiddels 67 vestigingen en ruim 800 medewerkers en is de ijzerwarenspecialist een vertrouwde naam in Nederland. Met een assortiment van 150.000 producten, waarvan er zo’n 50.000 direct op voorraad zijn, een fijnmazig distributienetwerk en lokale aanwezigheid is Isero in staat om snel de juiste artikelen op de juiste plaats te leveren.

 

Isero Dirk Jan Hulsman

Dirk Jan Hulsman – IT Directeur Isero

IT masterplan en IT roadmap

We zijn heel benieuwd wat IT voor Isero betekent en gaan op bezoek bij Dirk Jan Hulsman. Hij is IT Directeur bij Isero. “Onze visie ‘Isero doet méér ’ betekent dat we een betrokken en betrouwbare bouwpartner willen zijn voor onze klanten. Daarbij is onze productbeschikbaarheid, het zijn van een kwalitatieve kennispartner en het helpen van onze klanten als waardevol dienstenpartner belangrijke pijlers. IT is daarbij enorm belangrijk. We willen onze klanten helpen door hen met slimme digitale concepten te informeren en te helpen hun processen te vereenvoudigen, te versnellen en te verbeteren. Zo willen we hen helpen met slimme bevoorrading op de bouw, bevoorrading van bussen en andere voor de klant belangrijke locaties.” vertelt Hulsman.

 

Met onze digitale concepten willen we onze klanten helpen om efficiënter en slimmer te ondernemen.

“En in die digitale concepten willen we nog slimmer samenwerken door onze klanten werk te besparen. Een goed voorbeeld daarvan is als een vakman iets uit zijn bus pakt er zonder tussenkomst van aankooporders slim wordt bevoorraad. Zo beschikt de vakman altijd over de juiste materialen zonder onnodige en tijdrovende administratieve processen voor de klant. Een ander voorbeeld is dat we slim kunnen bevoorraden op basis van daadwerkelijk gebruik van artikelen. Dit zorgt ervoor dat mensen niet lange tijd rondrijden met producten die ze nauwelijks gebruiken. Dit is vanuit het oogpunt van duurzaamheid, maar ook vanwege kosten belangrijk. Met onze digitale concepten willen we onze klanten helpen om efficiënter en slimmer te ondernemen” vertelt Dirk Jan.

 

Microsoft Azure en Azure Virtual Desktop

Uiteraard heeft Isero veelvuldig en nauw contact met haar klanten om te kijken waar waarde kan worden toegevoegd in het proces en de dynamiek van de klant. Voor het operationeel maken van deze processen is IT uiteraard heel belangrijk. Daarbij spelen drie kernsystemen een belangrijke rol: het Product Informatie Management (PIM), het ERP en het online platform waarin klanten via de webomgeving kunnen bestellen. Uiteraard zijn deze drie systemen, samen met wat kleinere systemen, geïntegreerd en aan elkaar gekoppeld.

 

IT is mensenwerk. Daarbinnen zijn trusted advisorship en de betrokken personen heel belangrijk.

 

“Om alles goed te laten werken is betrouwbare en veilige IT nodig. In eerste instantie wilden we alles daarom dicht bij onszelf houden. Omdat het belangrijk is, maar ook om snel te kunnen schakelen. Tegelijkertijd is voor de snelle groei veel expertise nodig en een partnerschap waarin de specialisten kunnen meebewegen met de veranderingen binnen onze organisatie. En die rol vonden we in Lemontree. Vanuit een duidelijke roadmap, die we in het gezamenlijk opgestelde IT-masterplan hebben ontwikkeld, hebben we de Isero reis vertaald naar een heldere IT-transformatie. Daarin hebben we gekeken naar de alternatieven van cloud, datacenteroplossingen en hybride IT. We hebben in hoofdlijnen gekozen om het overgrote gedeelte van onze IT naar Microsoft Azure te migreren en beschikbaar te maken voor gebruikers via Azure Virtual Desktop. Daarbij is een goede overgang van ons ERP, een sterk securitybeleid en temporisering van het project een belangrijk onderdeel van het plan. We zijn erg blij met de adviserende en uitvoerende rol van Lemontree en werken samen aan de uitvoering van het plan. Vorige week hebben we na hard werken succesvol de eerste virtuele werkplek met ERP opgeleverd”, vertelt Dirk Jan.

De samenwerking is bekrachtigd in een contract waarbij Lemontree het beheer en ondersteuning van de IT-omgeving voor Isero zal gaan uitvoeren.

 

Meer over Isero

Isero is de meest gespecialiseerde ijzerwarengroothandel én dienstverlener voor bouwprofessionals en technische diensten. Ze zijn gespecialiseerd in hang- en sluitwerk, gereedschap, ijzerwaren en bevestigingsmiddelen, werkkleding en pbm’s.

SINDS 1826

Isero is ontstaan uit een samenwerking tussen de bedrijven Gerritse IJzerwaren, Breur Ceintuurbaan en Van Der Winkel. In 2011 hebben zij hun krachten gebundeld en vormen sindsdien gezamenlijk de Isero IJzerwarengroep. In 2019 is de naam officieel Isero geworden en prijkt deze op alle vestigingen.
Isero heeft een rijke historie met vele overnames: Pijnenburg Bouw en Industrie (2015), Gunters en Meuser en Dirk Stam (2016), Scholte & de Vries Estoppy (2017), Freke Inbraakbeveiliging (2018), Govers (2021) en Regts (2022). Dat alles bij elkaar draagt bij aan een enorme dosis ervaring en expertise wat teruggaat tot 1826, de oprichting van Gunters en Meuser.

 

LANDELIJK VESTIGINGEN NETWERK

Isero is een groeiende onderneming met meer dan 125 vestigingen en ruim 800 servicegerichte medewerkers. Met het uitgebreide vestigingennetwerk, de vakbekwame medewerkers en het brede assortiment in producten en diensten doet Isero graag meer voor haar klanten.

 

ADVIES EN KENNIS DELEN

Isero beschikt over alle actuele product- en toepassingskennis. Voor enkele productgroepen beschikken ze over specialisten en adviseurs die klanten kunnen helpen met de juiste productkeuzen, maar ook kunnen begeleiden bij het toepassen van de producten in de praktijk.

 Meer informatie op Isero.nl

N-sea

N-sea

De casus

In 2014 heeft N-Sea aan Lemontree gevraagd een aanbieding op te stellen voor de realisatie van een nieuwe IT-infrastructuur en de ondersteuning van de eigen IT-afdeling bij het beheer.

Door het overnemen van delen van het IT-beheer door Lemontree kan de eigen ICT-afdeling van N-Sea zich meer richten op de regie en het beheer van applicaties en functionaliteiten. Na een initiële aanvang op basis van het ICT-Expertisecentrum heeft N-Sea medio 2015 ervoor gekozen op het beheer van de backend onder resultaatverantwoordelijkheid volledig onder te brengen bij Lemontree.

Over N-Sea

N-Sea is een offshore aannemer van geïntegreerde onderwaterdiensten. De dienstverlener levert subsea; van constructie tot ontmanteling en van inspecties tot onderhoudsmanagement. Binnen N-Sea Group werken ruim vaste 80 medewerkers aan (inter)nationale subsea projecten op het gebied van survey, inspectie, onderhoud en reparatie, constructie en engineering. N-Sea Group is gevestigd in Zierikzee.

Met meer dan 80 jaar ervaring heeft N-Sea Group de ambitie om te groeien tot marktleider binnen het vakgebied. Hierbij staat het klanten voorzien van subsea werken die veilig presteren op piek niveau centraal. De offshore aannemer draagt met gepaste trots bij aan een dynamische markt.

Emerge Wind Technologies

Emerge Wind Technologies

EWT heeft Lemontree de opdracht gegund voor de aanleg en implementatie van een centrale ICT omgeving met een zeer hoge mate van beschikbaarheid. Daarnaast is een 3-jarige beheerovereenkomst afgesloten voor IT en telecommunicatie.

“Door Lemontree in te zetten als onze IT dienstverlener, kunnen wij ons volledig richten op onze core-business. Wij beschouwen Lemontree als onze eigen IT-afdeling en zo gedragen zij zich ook: snel, flexibel, gemotiveerd en persoonlijk”, aldus Pieter Dingjan, ICT Manager EWT.

EWT is een wereldwijde speler in wind energie oplossingen met vestigingen in Nederland, China en de Verenigde Staten. EWT levert turn-key wind turbine parken en tevens individuele turbines en wind turbine componenten. De wind turbines van EWT zijn gebaseerd op de hoog geavanceerde direct drive (gearless) technologie. Deze technologie van EWT staat bij experts binnen de branche bekend om zijn superieure performance and betrouwbaarheid.

Met de nieuwe ICT omgeving worden de businessdoelen en -processen doeltreffend ondersteund om bestaande en nieuwe strategische plannen een draagvlak te geven. Bovendien biedt het EWT de mogelijkheid tot een betere productiviteit, integratie en samenwerking tussen bedrijfsonderdelen, en businesspartners. Door het toepassen van centralisatie, consolidatie en standaardisatie worden de service niveaus verhoogd tegen lagere operationele kosten. De nieuwe ICT omgeving is flexibel en schaalbaar om een verdere groei van de organisatie te faciliteren.

De opdracht is ingevuld met Lemontree diensten en oplossingen, waarbij gekozen is voor de implementatie van een High Availability oplossing op basis van Microsoft, VMware, Citrix, Cisco en SAN technologie:

Microsoft Windows Server 2003 R2 Enterprise – MPLS
Microsoft Exchange Server 2007 – Blackberry Enterprise Server 4.1
VMware ESX 3.5 High Availability cluster – HSDPA Mobility
Citrix Xen App Enterprise Edition 4.5 – DELL EqualLogic PS5000X
VoIP – Cisco Call manager – Symantec Backup Exec 12

De voornaamste voordelen voor EWT van de High Availability oplossing zijn de hoge mate van beschikbaarheid van de bedrijfskritische data en systemen, business continuity en disaster recovery mogelijkheden van de bedrijfskritische systemen.